Ker so sredstva direktno iz Bruslja relativno nova za slovenska podjetja, velikokrat naletimo na vprašanje, kako v podjetju poiskati primeren projekt za prijavo na razpis. Na sliki 1 so zapisana vprašanja ter usmeritve, na katere mora odgovoriti vsak prijavitelj pred prijavo.
Na Horizon 2020 prijavljamo projekte, ki so inovativni na globalnem nivoju. Ideja mora presegati obstoječe stanje tehnologije na trgu, ključno pa je tudi odlično poznavanje svetovne konkurence. Vedeti moramo, kje je naš produkt glede na druge in katere so naše prednosti.
Poleg vsebinskega poznavanja je ključno tudi poznavanje trga v številkah. Kakšen tržni delež lahko zasedemo? Kako bomo to dosegli – sami ali v partnerstvu? Tekom celotnega projekta je ključnega pomena vpliv (Impact) projekta na podjetje in okolico. Evalvatorji so dobili navodila, da morajo biti pri tem delu še posebej strogi.
Komisija pričakuje konkretne koristi na trgu
Komisija ima tri merila, po katerih ocenjuje kakovost raziskovalnih predlogov: odličnost, učinek in kakovost izvajanja projekta. Da bi izmerili vpliv projekta, se gledajo trije kazalniki:
- sposobnost za inovacije,
- ustvarjanje novega znanja,
- vpliv na širši družbeni in gospodarski prostor.
Razpisi so postali veliko bolj usmerjeni na trg in to pričakujejo tudi od prijaviteljev. Zanima jih, koliko novih delovnih mest boste ustvarili zaradi projekta, koliko prihodkov lahko pričakujete iz navedenega projekta in podobno. Seveda ne smemo zanemariti vpliva na okolje ter porabe energije. Vsi dejavniki skupaj odločajo, komu bo komisija zagotovila nepovratna sredstva.
Slika 1: Kako izbrati primeren projekt za prijavo na razpis Horizon 2020?
Razpisi so zanimivi za podjetja vseh velikosti
Naše izkušnje kažejo, da so takšni razpisi zanimivi za mala podjetja, »start-up« podjetja ter tudi velike multinacionalke. Za primer naj izpostavim podjetje s petimi zaposlenimi, staro leto in pol, vendar z mednarodno zanimivo lastno IKT-rešitvijo. Evropska komisija je v njem videla potencial in ga podprla pri kar dveh projektih. V enem letu po uspešnem sodelovanju na razpisih so se kadrovsko povečali že za deset dodatnih sodelavcev. Svoje rešitve prodajajo v Avstraliji, ZDA ter celotni Evropi. So odličen primer dobre prakse malega podjetja.
Po drugi strani trenutno sodelujemo z nemškim podjetjem z več kot 8.000 zaposlenimi. Delež pridobljene subvencije je skoraj zanemarljiv glede na njihov letni dobiček. Verjetno se sprašujete, zakaj se sploh ukvarjajo z razpisi. Vodstvo podjetja je videlo dolgoročno možnost napredka skupine tudi v razpisih. Evropi želijo dokazati, da so vodilni na svojem področju. Iščejo potrditev s strani Evropske komisije o smiselnosti trenutnih raziskovalnih projektov. V kolikor jim bodo odobrili sredstva, bodo kasneje povabljeni tudi na posebna srečanja z Evropsko komisijo in bodo imeli možnost soodločanja pri oblikovanju evropske politike. Ne v denarju, največja moč je v povezavah!
Bo vaša zamisel spremenila svet?
Vaša inovacija mora ustvariti nekaj novega in boljšega za družbo prihodnosti. Prvo vprašanje, ki ga morate postaviti sami sebi, je: »Ali bom lahko s svojo idejo zgradil posel, bom ljudem ponudil nekaj onkraj njihove domišljije, kar bodo kupovali/uporabljali, in bom spremenil igro na trgu, na katerega vstopam?« Če ste prepričani, da je odgovor DA, je čas, da tudi vi igrate v ligi evropskih inovacij.
Še misel za konec:
»Niso vedeli, da je nemogoče, zato so to naredili.« (Mark Twain)